איך להתמודד עם חרדת בחינות?

 

רבים סובלים מהמושג המוכר “חרדת בחינות” אם כך, מהי חרדת בחינות? בואו נבהיר ונסביר כי חרדה היא פחד מופרז אשר משתק את הנבחן במהלך הבחינה ולא מאפשר לו לקבל את הציון המגיע לו אל מול הידע והמידע אותו הוא צבר. לעיתים הפחד מופיע בשלבים מוקדמים דהיינו בשלב מוקדם יותר הכולל את ההתכוננות למבחן ואף במהלך השיעורים הסטנדרטיים. לחרדה ישנם מאפיינים פיזיים מובהקים וכל אחד מהנבחנים אשר סובל מחרדה יחוש חלק או את כל התסמינים יחד וביניהם: רעד, בחילות, שלשולים הזעה, כאב ראש, הקאות. מעבר לתופעות הלוואי הללו מופיעות תופעות לוואי קוגניטיביים וביניהם פגיעה בקשב, בפגיעה בריכוז ופגיעה בזיכרון. על פי רוב מי שסובל מחרדה זו, יבחר להתמודד באחד משני האפיקים הבאים: הימנעות מפגישה עם מבחן ובחירת מקום עבודה שאינו דורש התמודדות עם מבחנים לרבות השכלה ו/או מבחן קבלה ולחילופין התמודדות באמצעות דחיינות אז מה עושים? המשיכו איתנו.

כך תפעלו במקרים בהם אתם סובלים מחרדת בחינות

אם אתם מאובחנים (וגם אם אבחנתם את עצמכם) כסובלים מחרדת בחינות, אתם מוזמנים לאמץ פתרונות אלטרנטיביים ובעיקר אם אתם בעיצומם של בגרויות או לקראת לימודי פסיכומטרי. ההתמודדות עם הסיטואציה משתנה מאדם לאדם ומה שמתאים לאחד לא בהכרח מתאים לאחר כך שנכון שתאמצו לעצמכם מספר גישות להתמודדות עד שתמצאו את האחת שתצליח לגרום לכם להתמודד עם הסיטואציה.

הדרכים להתמודדות הם רבים ומגוונים והראשונה היא שינוי מחשבתי ושינוי התנהגותי ובין היתר שינוי בהרגלי החשיבה, קבלת מידע רב ככל האפשר לפני הבחינה – חשוב להבין כי אי וודאות מגבירה את החרדה ועל כן, ככל שתצברו יותר מידע לפני הבחינה, כך יוטב לכם. שלבו פנאי ותחביבים במהלך הלימודים ובהחלט במהלך הלמידה המתמשכת לקראת הבחינה- תחביבים ופעילויות פנאי מקלילות את הסיטואציה ומפיגות את המתח. עשו הפסקות – ככל שהפסקות יהיו רבות יותר, כך לא יהיה עומס רב. חשוב שההפסקות תהיינה קצרות ולא ארוכות. נקודה נוספת שחשוב לקחת בחשבון וליישם היא שדרוג הרגלי הלמידה – כל אחד ומה שמתאים לו ובין היתר למידה שמיעתית, ויזואלית ועוד. לא הצלחתם להתמודד באמצעות פעולות אלו, אתם בהחלט יכולים ואף רצוי לקבל סיוע מקצועי ובין היתר סיוע פסיכולוגי, NLP דמיון מודרך, טיפול רגשי , CBT  ועוד.

לסיכום : ככל ותאמצו את הגישה המתאימה לכם באופן אישי, כך תצליחו בבחינות השונות וביניהן בגרויות, פסיכומטרי, מבחני קבלה למקום עבודה ובכלל.