אין חולק כי המבחן הפסיכומטרי הוא כנראה המבחן המוכר ביותר בישראל ואין אחד שלא מכיר אותו או שמע עליו. המבחן הפסיכומטרי הוא הדרך שלכם כסטודנטים להתקבל לפקולטות בהן אתם מעוניינים וגם לקבל מלגות שונות או קדימות על נרשמים אחרים. בואו נכיר את המבחן ונעניק לכם כמה פרטים טכניים שחשוב לדעת.

הבחינה הפסיכומטרית

המבחן הפסיכומטרי הוא מבחן בעל תפקיד מיון לחוגים השונים באקדמיה. לא מעט מתייחסים אליו כאל מבחן כקבלה לאוניברסיטה וזאת למרות שהוא אינו מנדטורי לכל החוגים ולכל המוסדות בהם ניתן לקבל השכלה גבוהה. המבחן אינו מבחן אינטליגנציה וכל שהוא אמור לעשות הוא לנבות את סיכויי ההצלחה של הסטודנט. המבחן בודק יכולות בתחומים שונים, בין אלו חשיבה כמותית, כתיבת חיבור – מה שלרוב מתייחסים אליו כאל החלק המילולי בפסיכומטרי ואנגלית. מי שאחראי על המבחן הוא המרכז הארצי לבחינות והערכה (ולא משרד החינוך). ישנם ארבעה מועדי פסיכומטרי במהלך השנה והם בהתאם לעונות השנה: אביב, קיץ, סתיו וחורף. אם נעביר זאת לחודשים אזי נגלה כי מדובר בחודשי השנה הבאים: אפריל, יולי, ספטמבר ודצמבר.

היכן ניתן להבחן?

כל נבחן יכול להבחן באזורים שונים בארץ. האזורים בהם ניתן להבחן הם תל אביב, ירושלים, באר שבע, חיפה. בעיר אילת ובתל חי ניתן להבחן רק במועדים ספציפיים (אילת: אביב וסתיו, תל חי: מועד קיץ בלבד). אין ספק כי זה מעט מבאס שלא ניתן להבחן בכל הארץ אך מדובר בבחינה מוסדרת ולכן נבחרו מיקומים מרכזיים וכאלו שניתן להגיע אליהם בקלות יחסית גם בתחבורה ציבורית.

החלק המילולי בפסיכומטרי

אנו מתעכבים לרגע על חלק זה היות ולא תמיד מובן מה החלק הזה כולל…; חלק זה הוא חשיבה מילולית וכולל כתיבת חיבור. פרק זה בוחן את יכולות הבנת הנקרא של הנבחנים ואת היכולת להביע בכתב רעיון כלשהו בנושא ספציפי. עבור כתיבת החיבור מוענקות 30 דקות.

לסיכום,

המבחן הפסיכומטרי הוא מבחן שכל סטודנט, הבוחר ללמוד בחוג מסוים המחייב ציון פסיכומטרי, חייב לעבור. לא תמיד ישנו אילוץ של ציון פסיכומטרי ולכן חשוב לוודא מה הדרישה הספציפית של החוג בו אתם מעוניינים. מועדי פסיכומטרי נפרשים על פי השנה והם ארבעה במספר ולבחינה ישנם כמה חלקים, כאמור החלק המילולי בפסיכומטרי, אנגלית וחשיבה כמותית. מומלץ מאוד להשתתף בקורס הכנה ולקבל את סט הכלים הרחב ביותר עבור הבחינה לצד מקסום יכולות הציון הגבוה ביותר.