לפני חמש שנים התחיל המרכז הארצי לדבר על רפורמה במבחני הפסיכומטרי. זה אמנם לקח זמן, אבל המהפכה כבר כאן והשינוי הכי גדול שנעשה במבנה הבחינה מזה 40 שנה – עומד להגיע בשנה הקרובה ולשנות את כל מה שהכרנו.

אז מה הולך להשתנות בבחינה הפסיכומטרית?

 ככל הנראה, הבחינה הפסיכומטרית תפוצל לשני חלקים:

החלק הראשון, יהיה זהה למה שאנחנו מכירים, אבל לא יכיל את פרקי האנגלית (כלומר, חשיבה מילולית וחשיבה כמותית). 

החלק השני, יוקדש כולו לאנגלית ויבחן לעומק את השליטה שלכם בשפה. הציון שתקבלו על החלק הזה יקבע את רמת האנגלית שלכם במוסדות להשכלה גבוהה.

במסגרת השינוי, הדגש על השפה האנגלית יהיה כבד יותר ויבחן מיומנויות בקריאה, כתיבה, דיבור והבנת הנשמע.

אז תגידו שלום להילאל (השם החדש שניתן לחלק השני, שיוקדש לבחינה באנגלית)

אם השינוי לא נשמע דרסטי מדי, כי כביכול, בסך הכל הפרידו את החלק של האנגלית והפכו אותו לבחינה שעומדת בפני עצמה, אז לא בדיוק. בחינת ההילאל תהיה שונה מאד מפרקי האנגלית שהורגלנו אליהם עד כה. למעשה, זה לא שהמתכונת הישנה תשתנה, אלא שהולכים להתווסף אליה חלקים נוספים. אם עד עכשיו המיומנות היחידה שנדרשתם לה היא קריאה, כדי לצלוח את ההילאל תצטרכו מיומנויות נוספות כמו כתיבה, הבנת הנשמע, שליטה בלשון ובדקדוק.

למה זה קורה?

בשנת 2019 המועצה להשכלה גבוהה הגיעה למסקנה שצורת הבחינה הנוכחית לא מכינה את הלומדים בצורה מיטבית לחיים עצמם. כלומר, יכולות קריאה והבנת הנקרא זה משהו אחד, אבל בעולם החדש, אנגלית היא שפה הכרחית והשימושים בה רחבים מכדי להשאר אך ורק בתחומי המילה הכתובה. כדי להכין את הסטודנטים בצורה הטובה ביותר לשוק העבודה הנוכחי, התקבלה החלטה להרחיב את הכישורים הנדרשים על מנת לצלוח את הבחינה. החל מהשנה הקרובה, יהיה עליכם לדעת לכתוב, לדבר ולהוכיח שליטה בהבנת הנשמע.

מתי השינוי יוצא לפועל והאם עוד אפשר להבחן במתכונת הישנה?

כן, כן, כן! עוד יש חלון הזדמנויות מצומצם, כך שמי שיפעל  מהר עוד יספיק לגשת ולהבחן במתכונת הישנה שלא דורשת ידע בדקדוק, כתיבה והבנת הנשמע. לא ידוע כרגע מתי הבחינה במתכונתה החדשה תכנס לפועל ולכן, מומלץ לא להמתין יותר מדי, לפעול מהר, ולהנות מבחינה במבנה מוכר, פשוט וקל יותר.

לסיכום

הבחינה הפסיכומטרית עומדת בפני שינוי משמעותי בפרק האנגלית והמבנה החדש ידרוש מיומנויות שפה נוספות. השינוי יכנס לפועל בשנה הקרובה ואם תרצו להספיק להבחן במתכונת הישנה, מומלץ להזדרז ולהקדים ככל האפשר. בהצלחה!