האם אנגלית היא שפה קשה ללמידה?

 

עברית קשה שפה, אומר השיר, אבל האם שמעתם פעם שיר דומה על מורכבותה של השפה האנגלית? כנראה שלא. לא משנה כמה בכיתם בגלל שיעורי הבית באנגלית שנתנה המורה סוזי בכיתה ה’, העובדה היא שסקרים בינלאומיים מצביעים שוב ושוב על שפות כמו סינית, יפנית, הונגרית, פולנית וערבית כשפות קשות ללמידה. אנגלית? לימודי אנגלית בהחלט דורשים השקעה וכוח רצון, אבל הם לא אמורים להוציא אתכם מדעתכם. יותר ממיליארד אנשים ברחבי העולם הצליחו ללמוד אנגלית מדוברת כשפה שניה – מה שאומר, כנראה, שגם אתם יכולים.

אז למה, בכל זאת, רבים כל כך חוששים ללמוד אנגלית?

חלק מזה, ללא ספק, הוא פשוט טראומה. לא כולנו זכינו למורים מעולים לאנגלית, ולפעמים המילה ‘אנגלית’ מזוהה אצלנו עם מבחן בגרות שאליו לא זכינו להכנה ראויה או עם פסיכומטרי שבו פישלנו בדיוק בחלק האנגלית. במקרה כזה צריך פשוט להבדיל בין השפה עצמה ובין החוויות הבלתי מוצלחות שלנו. לימודי אנגלית יכולים להיות כיף אמיתי (בבית הספר של יואל גבע, למשל!). עם מורה מוצלח ושיטה טובה, אנגלית היא אחת השפות שהכי קל ללמוד, בוודאי בהשוואה לעברית. זוכרים את שבעת הבניינים משיעורי דקדוק עברי? אין שום אתגר דקדוקי באנגלית שדומה לזה. מבטיחים.

כשלומדים אנגלית מדוברת, עם זאת, כן נתקלים בכמה נושאים מאתגרים קצת יותר. הדקדוק האנגלי, כאמור, קל מאד. אוצר המילים נשמע פעמים רבות מוכר – מילים רבות מאנגלית, אחרי הכל, כבר חדרו לשפה שלנו. אז מה כן יכול לאתגר אותנו?

איות

כמעט כל אחד יודע ש’יפה’ באנגלית הוא beautiful. לאיית את המילה בלי שגיאות? זה כבר סיפור אחר. נכון, בודק האיות עוזר. אבל אתם צריכים לדעת לפחות לזהות את המילה כשהיא מאויתת נכון, אחרת לא תשימו לב שבודק האיות החליף את השגיאות שלכם במילה אחת לחלוטין, למשל privet (סוג של שיח) במקום private (פרטי). למה האיות באנגלית כל כך מורכב? ובכן, אנגלית התפתחה במשך מאות שנים כשהיא קולטת מילים רבות משפות אחרות. בנוסף, עם הזמן הגייתן של מילים השתנתה בעוד הכתיב נותר אותו הדבר (לדוגמה: המילה סכין נהגית ‘נייף’ אבל נכתבת knife). אבל גם זה לא קושי בלתי פתיר: למעשה, יש כללי כתיב ברורים באנגלית ורשימת המילים יוצאות הדופן, שהאיות שלהן לא מתאים לשום כלל, מונה בסך הכל 400 מילים!

הגייה

בודק האיות יכול לחלץ אתכם מצרות לפעמים, אבל אין עדיין ‘בודק הגייה’ שיתקן אתכם בזמן אמת, כשאתם באמצע שיחה עסקית עם גורם בחו”ל. חלק אחד של בעיות ההגייה הנכונה באנגלית קשור לאיות: מילים שנהגות בלי קשר לאופן בן הן נכתבות (קדימה, מי רוצה לנחש איך הוגים את המילה quay?) החלק השני של הבעיה, והנפוץ יותר, נובע מכך שרובינו למדנו אנגלית אצל מורים שאנגלית אינה שפת אימם. באנגלית יש 26 אותיות אבל 44 צלילי הגייה שונים. את הבעיות בהגיית th כולם מכירים, אבל דיוקי הגייה אחרים מוכרים הרבה פחות. כך, לדוגמה, ישראלים רבים עוברים בהצלחה בגרות חמש יחידות ואפילו פסיכומטרי מבלי לדעת כלל שהתנועה הנפוצה ביותר בשפה האנגלית היא שווא! אם הדיבור שלכם באנגלית לא שופע שוואים, בקיצור, כנראה שאתם לא ממש הוגים נכון את המילים.

בשורה התחתונה? אנגלית היא לא שפה קשה. לימודי אנגלית מדוברת אמורים להיות חוויה מהנה ומספקת, לא עינוי. אבל כן, הגעה לרמה נאותה של אנגלית תציב בפניכם אתגרים – איתם תתמודדו בהצלחה אם רק תבחרו את שיטת הלימוד הנכונה.