חמש השפות המדוברות ביותר בעולם

אין שפה שרבים יותר רוצים ללמוד מאשר אנגלית. גם מי שלא ממש חולם על קריאה של שייקספיר בשפת המקור רוצה לדעת אנגלית מדוברת. אבל האם הסיבה לכך היא שאנגלית היא השפה הנפוצה ביותר בעולם? לא. אנגלית היא אכן אחת מחמש השפות המדוברות ביותר בעולם, אבל היא איננה תופסת את אחד משני המקומות הראשונים.

מהן, אם כן, חמש השפות המדוברות ביותר בעולם?

 סינית. לא ממש מפתיע, כמובן, אם תקדישו לכך רגע של מחשבה. יש בעולם כיום 1.3 מיליארד דוברי סינית ילידים. ועל אף שבסינית קיימים ניבים רבים, מיליארד מתוכם דוברים את הניב הדומיננטי, סינית מנדרינית. בעשור האחרון יש מגמה ניכרת של אנשי עסקים המנסים ללמוד לפחות סינית בסיסית כדי להתמצא טוב יותר בשוק הסיני הצומח, אבל לכל הדעות מדובר בשפה קשה ללמידה, מה שמגביל את ההתעניינות ברכישתה כשפה שנייה.

ספרדית. כן, יש יותר דוברי ספרדית כשפת אם בעולם מאשר דוברי אנגלית כשפת אם, אם כי הקרב על המקום השני צמוד מאד. יש כמעט 442 מיליון דוברי ספרדית ילידים בעולם. באירופה אמנם השפה מדוברת רק בספרד, אבל ספרדית היא השפה השלטת בדרום אמריקה. בניגוד לסינית, קל יחסית ללמוד אותה – כפי שמעיד מספרם הניכר של ישראלים המסוגלים להבין ספרדית בסיסית רק בזכות הטלנובלות הרבות שראו בנעוריהם…

אנגלית. אנגלית אמנם לא תופסת את המקום הראשון ברשימה אבל היא מתבססת במקום טוב באמצע, עם 378 מיליון איש הדוברים אנגלית כשפת אם – המרוכזים בעיקר בבריטניה, אירלנד, ארה”ב, קנדה, אוסטרליה וניו זילנד. את השליטה המוחלטת שלה בתחום השפה השנייה, עם זאת, השיגה האנגלית לא בגלל מספר הדוברים הילידים אלא בגלל סיבות היסטוריות ותרבותיות. ימיה של בריטניה כאימפריה עולמית אמנם חלפו, אבל מעמדה של האנגלית כשפת  העסקים הבינלאומית נשאר, ולהשפעה הבריטית הצטרף בהמשכה כוחה התרבותי העצום של ארצות הברית. זו הסיבה שכמעט כל אדם שלא גדל בבית דובר אנגלית ילמד אנגלית בשלב מסוים בחייו – בין אם באמצעות מערכת החינוך המקומית, מורה פרטי, או בית ספר לאנגלית. אנגלית מדוברת היא פשוט מיומנות שקשה להסתדר בלעדיה בעולם המודרני.

ערבית. יש בערך 315 מיליון דוברי ערבית כשפת אם בעולם. הנתון הזה, עם זאת, לא מספר את הסיפור כולו. הערבית המודרנית ‘הסטנדרטית’ קיימת בעיקר בצורתה הכתובה, שבה היא משותפת לכל דוברי הערבית באשר הם. ערבית מדוברת, עם זאת, היא סיפור אחר לגמרי. הניבים המקומיים שונים מאד ממדינה למדינה, ואזרח סעודיה שייתקל בעירקי, לדוגמה, יתקשה מאד לנהל איתו שיחה – אלא אם כן שניהם יעברו לשוחח בערבית ‘הרשמית’.

הינדית. הינדית היא שפת האם של כ-260 מיליון בני אדם. בחלק מהאזורים בהודו (דלהי, אוטר פרדש, ביהר, ועוד), זוהי השפה העיקרית המדוברת. בחלקים אחרים, כמו פנג’ב או בנגאלי, היא אחת מכמה שפות הנהנות ממעמד דומה למדי. הינדית ואנגלית הן שתיהן השפות הרשמיות של ממשלת הודו. אגב, אם הינדית נשמעת לכם כמו שפה מרוחקת ומסתורית במיוחד, אולי תופתעו לדעת שהיא תרמה כמה וכמה מילים לשפת היומיום שלכם – ביניהן ‘שמפו’ ו’ג’ונגל’.