עבדתם כל כך קשה כדי להגיע לרגע הזה. הקדשתם זמן ואנרגיה, העברתם ימים שלמים בתרגולים בלתי נגמרים, עשיתם לילות לבנים, הכל כדי להרגיש שאתם מוכנים במקסימום לבחינה ושאי אפשר יהיה לתפוס אתכם מופתעים.

ואז מגיע היום, והלחץ משתלט. אתם לא מצליחים להרדם בלילה, אתם קמים עייפים, אתם מסתכלים על התרגילים, הם מסתכלים עליכם בחזרה ואתם פשוט מאבדים את זה. לא מצליחים להתרכז, החשיבה לא בהירה והתסכול משתלט עליכם. 

אם חוויתם את זה, אתם יודעים בדיוק במה מדובר, ואם זו הבחינה הראשונה שלכם, אז טוב שנפגשנו, כי אנחנו הולכים לתת כאן טיפים חשובים לריכוז שימנעו מכם את האי-נעימות הזאת ויכינו אתכם בצורה הטובה ביותר לבחינה.

איך לשמור על ריכוז לפני ובמהלך הבחינה?

ערב לפני הבחינה: אל תלמדו עד הדקה ה90. למדתם כל כך הרבה עד עכשיו, עוד 3 או 4 שעות לא יעשו הבדל גדול. סגרו את החומרים והקדישו זמן לפעילות מרגיעה ומהנה.

לילה לפני הבחינה: חשוב לישון היטב. חוסר שינה פוגע ביכולות הריכוז והקוגניציה. הקפידו לפחות על 8 שעות ואם אתם מעריכים שיקח לכם זמן להרדם, כנסו למיטה שעתיים ואפילו שלוש שעות קודם. 

בוקר הבחינה: קומו ברוגע, אל תפתחו חומרי לימוד, הקדישו את הזמן לארוחת בוקר מזינה וקלילה. המנעו מסוכרים שישאבו לכם אנרגיה והקפידו על תזונה שמבוססת על גבינות, ביצים, פירות וירקות. אם אתם חשים לחץ, מומלץ לתרגל נשימות עמוקות או תרגילי מדיטציה שיעזרו לכם להרגע. 

לפני שיוצאים מהבית: קחו אתכם בקבוק מים, ושימו לב שזה הדבר היחיד שאתם שותים במהלך הבחינה. סוכר הוא האויב שלנו. הוא אמנם יתן פיק מסויים של אנרגיה, אבל זה ידעך מהר מאד. הקפידו על בגדים שבהם אתם מרגישים נוח. אתם לא רוצים שתשומת הלב שלכם תנדוד למקומות אחרים ואתם לא רוצים להתעסק בלהרים מכנס, לסדר את החולצה וכן הלאה. צאו מהבית בזמן כדי שלא תאחרו, זה סתם יוסיף עוד לחץ מיותר.

בונוס: אפירמציות: כדי למקסם את ההשפעה של האפירמציות, מומלץ לתרגל אותן לפחות שבועיים לפני הבחינה, רגע לפני שאתם מתחילים לפתור תרגילים. התרגול של האפירמציות מתבצע כך – במשך מספר דקות, חזרו על המשפטים הבאים, תוך אמונה מוחלטת: ״אני יכול לעשות את זה״/ ״אני יודע את החומר היטב״/ ״למדתי את החומר ואני מוכן ליישם אותו״ / ״אני ממוקד ומרוכז״.

במהלך הבחינה: 

  • שתו מים (ורק מים!) כדי למנוע עייפות ונפילת ריכוז.
  • הרחיקו כל מחשבה שאינה קשורה למבחן. אם זה תופס אתכם, עצרו, הבטיחו לעצמכם שאחרי המבחן תמשיכו להתעסק במחשבה הזו, ועד אז, שחררו אותה. 
  • חזרו על האפירמציות אם אתם חשים לחץ.
  • התחילו מהנושאים שאתם חזקים בהם. זה יעלה את הבטחון ואת המוטיבציה להמשך.
  • אל תתעכבו על שאלות קשות. סמנו אותן וחזרו אליהן בסוף.
  • אל תשוו את עצמכם לקצב של האחרים. התרכזו אך ורק בעצמכם.
  • עמדו, התמתחו, קחו רגע לנשום, פעם בחצי שעה.
  • תכננו זמנים מראש כך שתדעו כמה נכון לכם להקדיש לפתרון כל שאלה.

ולסיכום, האמינו בעצמכם. אם למדתם והשקעתם, כנראה שיהיה בסדר. בהצלחה!